Naprawa odprysków na szybie

Odpryski są najgłębszymi uszkodzeniami szkła. Mogą być tak głębokie jak pozwoli na to grubość szkła. Najwięcej odprysków powstaje na budowach przy maszynowym nakładaniu tynku w okolicach okien.

Rozpędzone drobinki uderzają o szybę uszczerbiając jej powierzchnię. Powstają wtedy drobne, niewielkie odpryski (fot.1) o głębokości od 0,5mm do nawet 2mm. Naprawa tych uszkodzeń jest tak samo pracochłonna jak naprawa głębokich zarysowań czy usuwanie graffiti. Naprawa odprysków na szybie dzieli się na trzy lub cztery etapy:

  1. Równomierne szlifowanie szyby do głębokości uszkodzenia,
  2. Wyprowadzanie szlifu pod polerowanie szyby,
  3. Polerowanie szyby pastą polerską do szyb,
  4. Dopolerowanie specjalistyczną polerką do szyb dla uzyskania idealnej przezierności.

Niestety drobne odpryski nie nadają się do uzupełniania polimerem tak jak ma to miejsce w przypadku odprysków dużych tzw. „Oczek” (fot.2). Takie duże odpryski najczęściej spotkać można na czołowych szybach samochodowych. W tym wypadku nie ma mowy o szlifowaniu szyby, bo można by ją po prostu przeszlifować na wylot. Uszkodzenia takie uzupełniamy specjalnym polimerem. Naprawa takiego uszkodzenia również dzieli się na cztery etapy:

  1. Oczyszczenie odprysku,
  2. Uzupełnienie ubytku polimerem,
  3. Utwardzenie polimeru promieniami UV,
  4. Wyrównanie powierzchni szyby.

Przy okazji dobra rada dla osób chętnych na taką naprawę. Nie należy zwlekać z taką naprawą. Dotyczy to szczególnie czołowych szyb samochodowych. Chodzi o to, żeby odprysk zbytnio się nie zabrudził, bo może być kłopot z jego doczyszczeniem a co za tym idzie w szybie po naprawie będzie widoczny pozostawiony tam brud.

Naprawa odprysków krawędziowych – tzw. „łezki”

Odpryski krawędziowe jak sama nazwa wskazuje powstają na skutek uszczerbienia kawałka szyby przy jej krawędzi. Ze względu na ryzyko pęknięcia szyby przy naprawie, uszkodzenie usuwa się powoli metodą delikatnego szlifowania szkła.

Szkło przy szlifie nie może nagrzać się bardziej niż 20% wartości temperatury pozostałego obszaru szyby. Po szlifowaniu szybę polerujemy specjalną polerką niepowodującą nagrzewania się szyby.

Próby polerowania szyby pastą polerską kończą się z reguły jej pęknięciem. Uszkodzenia te usuwać można z szyb o grubości nie mniejszej niż 10mm. Aby naprawa miała sens ekonomiczny wymiana szyby nie może być tańsza niż 500,-pln. Jak mi wiadomo żaden inny szklarz czy warsztat szklarski nie podejmuje się takich zleceń.

naprawa odprysków krawędziowych - tzw. łezka

Zgłoś szybę do naprawy